piątek, 4 kwietnia 2014

Nowa szklarnia

Już od jakiego czasu mamy nową szklarnię foliową, z takich oto rurek niklowanych wykonaną:
 






Sebastian sam ją wykonał, ja mu tylko trochę pomagałam ;) Chcąc nie chcąc zadeptało sie trochę sałaty, nie mówiąc już o tym, że kury miały też kilka okazji podrapać ziemię, zanim założyło sie folię. Myślałam że nie wykiełkuje, ale jednak dała radę.


Te jaśniutkie listeczki to sałata, w tym  miejscu akurat w rządku się utrzymała. Teraz jak wiem gdzie jest, to trzeba będzie trochę wypielić chwaścików. Ale nie wszytskie, bo częśc z nich to całkiem smaczna komosa biała, inaczej lebioda, jej młode listki idealnie nadają się do sałatek, mają lekko słodkawy smak. Jest bogata w witaminę C i prowitaminę A, ma też dużo białka i węglowodanów. U mnie mówi się na nią łoboda, co prawda są to inne rośliny, ale należą do tej samej rodziny. Na surowo można jeść tylko młode listki, starsze liście i nasiona są ponoć trujące. Ponoć, bo po zjedzeniu jednego, dwóch wogóle mi nie smakowały i już nie jadałam wiecej starszych liści, objawów żadnych też nie miałam. Natomiast, aby pozbyć się substancji trujących starsze liście i nasiona się gotuje, a wodę po gotowaniu odlewa. Z nasion można przyrządzać mąkę i kaszę, osobiście jeszcze nie próbowałam zbierać nasion. Niektórzy nazywają ją szpinakiem dla ubogich, gdyż była dawniej pokarmem ratującym życie wielu ludziom, głównie na przednówku. U mnie komosy rośnie mnóstwo, sama się rozsiewa. Jest też bardzo dobrą rośliną pułapkową dla mszyc przy innych uprawach, więc warto ja mieć chociażby z tego powodu w ogrodzie, jeśli ktoś nie jest pewny jej jedzenia ;)

I jeszcze mieszanka różnych sałat (sałata siewna-dwie odmiany, rukola, szpinak) wysiana w skrzynce w szklarni:


A w chwili obecnej końcowy efekt wygląda tak:


Folię trzysezonową zakupiliśmy w sklepie ogrodniczym na metry. Wzieliśmy 10m (1m w zapasie, żeby był) z rolki o szerokości 8m. I zwyczajnie założyliśmy ją na rusztowanie, z deka naciągneliśmy i do ziemi jak na razie przytwierdziliśmy dosyć ciężkimi pustakami. Sama szklarnia ma wymiary 4x5m i w najwyższym punkcie prawie 2 metry wysokości. Próbę deszczu i wiatru już przeszła ;)

17 komentarzy:

  1. Prawdziwy pałac dla sałaty ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niom, na razie tylko sałata, ale przyszły tydzień będzie tygodniem siania, to powoli towarzystwo będzie jej przybywać ;) Jeszcze na innych grządkach w gruncie posiałam już groszek, groch, bób, kapustę, szpinak, pietruszkę, szczypiorek, rzodkiewkę. Z nich tylko rzodkiewka już wykiełkowała, bo dodatkowo białą agrowłókniną przykryta jest. Wychodzi na to, że jak chce się mieć wczesne nowalijki, to trza im pałace różne budować ;)

      Usuń
  2. Folia elegancja-francja. U mnie wschody póki co tylko w inspekcie i w domu. Dla tych w gruncie wczoraj w końcu namiociki z agrowłókniny zrobiłam ;) Zresztą zaraz posta piszę, to wszystkim się pochwalę - zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie zajrzałam, komentarz zostawiłam ;) Nie zawsze komentarze zostawiam, ale czytam prawie regularnie ;)

      Usuń
  3. Taka super porządna widzę i zazdroszczę!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna! Na dół, oprócz pustaków, dobrze jest nasypać ziemi. To ją dodatkowo uszczelni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka dni temu folię wkopaliśmy trochę do ziemi, bo ją podmuchiwało od spodu jak mocniej wiało. A i rurki są na ok pół metra wkopane do ziemi, więc się dobrze trzyma cała konstrukcja :)

      Usuń
  5. wow! no wygląda profesjonalnie!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezła willa dla roślinek się szykuje :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za miłe wpisy :) Aż poczułam się lekko zawstydzona, że tak się spodobała :P

    OdpowiedzUsuń
  8. To zaszalejesz pod tą folią teraz... Łobodę znam jeszcze z dzieciństwa, babcia gotowała zamiast szpinaku. Ja również serwuję mojej rodzince z dużym powodzeniem.Serdeczności ślę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. szkoda że nie da się bloga obserwować...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się nie da, jak się da ;) Widocznie nie każdy, tak jak ja, robi to z pulpitu nawigacyjnego. W takim razie za chwilkę wstawię gadżet obserwacyjny pod "Moją listą blogów". Więc zapraszam wszystkich chętnych do obserwacji :)

      Usuń
  10. No to roślinki będą miały full- wypas :P
    Zapraszam do mnie: powiejsku.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak, jak szaleć to szaleć ;) Jak znajdę trochę czasu, to chętnie zajrzę na Twojego bloga.

      Usuń
  11. kurcze, fajnie wygląda ta wasza folia... muszę wygospodarować też miejsce u siebie....

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam:)
    Również w moim tunelu jest sałata, pomidory. W najbliższym czasie planuję powiększyć swoje plony.
    Jeżeli chciałby ktoś kupić fajny tunel to polecam firmę Das company.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...